Златният ремонт на 52 километра от първата магистрала – 89 милиона лева

avtomagistrala_trakia_most_striama_krai_chirpan

През 1964 година за първи път се приема официално решение да бъде изградена магистрала „Tракия“. Половин век по-късно – през юли 2013-а, тя най-после е готова.

Седем години по-късно „Тракия“ отново не е точно магистрала, защото сериозна част от нея – 52 километра между Стара Загора и Чирпан, са на практика една що-годе прилична лента и едно нагънато платно, пише „Капитал“.

Добрата новина е, че ремонтът на отсечката, където вече две години ограничението е 90 км/ч, започна и първите 12 км ще са готови до края на октомври. Лошата е, че следващите 40 км са най-проблемните и за тях ще трябва повече време, пари и усилия. А новината, която все още никой не обсъжда е, че има видимо оформени коловози и по настилката в дясната лента след Стара Загора, но за момента пътната агенция дори не планира да адресира проблема.

Кой ремонтира магистралата?

В началото на октомври, цели две години след като беше въведено ограничението, и доста повече, след като настилката стана неприятна за движение, ремонтът най-после започна. Официален изпълнител е „Автомагистрали“, държавната компания под шапката на регионалното министерство, която има договор с Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) за поддържане на „Тракия“.

С ремонта между Чирпан и Стара Загора ще са ангажирани около 40 служители на фирмата„, са обяснили от дружеството в отговори до „Капитал“.

„Обръщаме внимание, че по отношение на този договор, „Автомагистрали“ има законова възможност да използва и подизпълнители“, казаха те. Всъщност подизпълнител на „Автомагистрали“ е „Европейски пътища“, която допреди две години беше позната като „Пътища Пловдив“. Фирмата е с мажоритарен собственик Анка Савева, майка на Христо Савев, който пък е официален собственик на „Грома холд“ (бившето „Агромах“). „Нямаме информация кой ще изпълнява ремонта на целия участък. В момента ни е възложен ремонт от 156+345.26 км до 168 +207 км дясно платно“, коментират от дружеството.

Ремонтът на всички 52 километра ще струва 89 милиона лева, от които 15 млн. лв. са за мантинелите. Те ще бъдат подмени от фирмата „Юпитер 05“. Тя е собственост на Николай Иванов. През 2016 г. той стана акционер във футболния клуб „Левски“ заедно с Иво Тонев, бивш общински съветник от ГЕРБ, както и близкия до Делян Пеевски адвокат Александър Ангелов, но излезе от него при прехвърлянето му в Спас Русев.

Смолянската „Микони“ и ДЗЗД „Изток смарт“ ще си разделят 4 млн. лв. за нови пътни знаци и хоризонтална маркировка.

Защо струва толкова?

Някои медии отбелязаха, че реално построяването на отсечката струва по-малко от ремонта й – 1 700 000 лева за ремонт на километър, при средно 1 350 000 лева за километър при изграждането на участъка. Важно е да се уточни, че дейности от толкова различен период е трудно да се сравняват – строителството е поскъпнало доста за тези 13 години. И все пак изграждането и ремонтът не са една и съща дейност.

През 2019 г. регионалният министър Петя Аврамова посочи, че за отсечката ще са нужни 60 млн. лв., но сега сумата стигна почти 90 млн. лв. само в едната посока. Обяснението на Аврамова от миналата седмица е, че са обхванали и допълнителни 12 км в ремонта. Как това е оскъпило толкова много работата, не стана ясно и не бяха представени разчети.

Друг основен въпрос е кога ще е готов пътят. Той обаче също няма ясен отговор – от АПИ споменаха, че ремонтът ще се случва тази и следващата година, като до края на октомври ще приключи работата по първите 12 км. По тях се сменя само най-горният слой на настилката, а по следващите 40 км ще се прави по-сериозен ремонт.

Отвъд Стара Загора – още от същото

И ако ремонтът на 52-те км от „Тракия“ вече поне се финансира и върви, то е нужно едно пътуване, за да стане ясно, че след Стара Загора магистралата също вече се нуждае от ремонт. Около 270-274 км в посока Бургас дясната лента вече има леки вълни, след което временно настилката се оправя, но например около 286-ия км коловозите отново се появяват. Неравности в средната лента има и около 338 км. Това са участъци, завършени съответно през 2013 и 2007 г. (лот 3 и 4).

Експертите на Агенция „Пътна инфраструктура“ следят непрекъснато състоянието на републиканската пътна мрежа чрез регулярни обходи и обследвания. Ремонтите се планират съобразно експлоатационното състояние на пътищата и разполагаемия финансов ресурс„, са обявили пред „Капитал“ от Пътната агенция и са уточнили:

На този етап не се планират ремонти в лот 2, лот 3 и лот 4 от АМ „Тракия„.

Споделете тази публикация! Дайте шанс и на приятелите си да бъдат информирани!

Updated: 30.10.2020 — 19:21
Червено.bg © 2020 Frontier Theme