Управляващите дават още 140 милиона лева от нашите пари на чуждестранна фирма

pari

Българската тол система вече ще струва 320 милиона лева на данъкоплатците.

Това става ясно от интернет портала за електронни обществени поръчки. В него е публикувано „договаряне без предварително обявление“. То предвижда още 140 милиона лева да бъдат платени на австрийската компания „Капш“. Парите „се отпускат“ без търг и конкурс, защото „тол системата в България била уникална и не била възможно друга фирма в световен мащаб да направи нещо подобно“.

Договорът с консорциума „Капш Трафик Солюшънс“ – с водещ партньор австрийската „Капш“, беше подписан в началото на 2018 година, пише „Дума“. Той беше на стойност от 180 миилона лева с ДДС.

Обединението получи парите си на два транша по 90 млн. лв., като вторият беше изплатен преди дни. Сега „Капш Трафик Солюшънс“ получава нови над 140 млн. лв. с ДДС (117,9 млн. лв. без ДДС), за да надгради така тол системата (система за събиране на пътни такси – б.ред.), че да стои на входа и на изхода и да има пълен контрол върху приходите от събираните пътни такси.

В поръчката е заложено „Капш“ да реконфигурира системата, като осигури апаратни и програмни ресурси за интегрирането й с националните и европейски доставчици на услуги за таксуване на база на изминато разстояние. Австрийската компания ще трябва да направи всички дейности по изпитване на платформите за взаимна интеграция и достоверен и защитен обмен на данни за таксуване. Реално това означава, че „Капш“ ще държи ключа към системата и ще определя кой да бъде допуснат до нея.

Освен това Агенция „Пътна инфраструктура“ иска от „Капш“ през следващите пет години да обучи екипа на „Националното тол управление“ – да може да работи със системата. Така Пътната агенция признава, че служителите й все още не могат да работят с нея. Предвидено е след първите две години да се види дали около 900-те служители на „Националното тол управление“ са придобили „достатъчно знания и опит“, за да могат да работят сами с тол ситемата. Ако това е налице, то договорът в тази част може да бъде прекратен.

Предвидените 140 милиона лева ще бъдат изплатени от държавата на „Капш“ през следващите 5 години. Дори и след новите милиони обаче Пътната агенция няма да придобие собствеността върху „уникалното ноу-хау“.

Въвеждането на тол системата бе белязано със скандали от самото начало. Първо търгът дълго време беше блокиран заради обжалвания на процедурата. След това системата тръгна със закъснение след натиск от страна на превозвачите. Държавата отстъпи пред исканията им за намаляване на цените и обхвата на пътната мрежа. В края на май от правителството дадоха заявка, че ще разширят обхвата на пътищата, след разочароващи данни за приходите. Събраните пари от системата се оказаха четири пъти по-малко от очакваното.

Споделете тази публикация! Дайте шанс и на приятелите си да бъдат информирани!

Updated: 10.08.2020 — 10:38
Червено.bg © 2020 Frontier Theme