Социалистите в София искат оставката на кмета Йорданка Фандъкова поради скандална обществена поръчка

rsz_fandakova

“Поредният скандал, свързан с ремонта на столичната улица “Граф Игнатиев”, е доказателство, че отговорността за всички проблеми по него, както и по извършените досега ремонти на ремонтите в София, я носи изцяло Столична община“. Това заявиха днес общинските съветници от групата на БСП в София, които поискаха оставката на кмета Йорданка Фандъкова.

Очевидно Столична община не разполага с необходимия административен капацитет, за да се справи с управлението на града. А вече стана ясно, че и безобразно нарушава Закона при провеждането на обществените поръчки, както и при реализирането на самия инвестиционен процес“, твърдят общинските съветници от левицата. Те цитират разследването, показано по bTV, според което има промяна на предмета на обществената поръчка, а именно – материал, който е използван за ремонт на трасето на столичната улица “Граф Игнатиев”.

Съветниците от БСП смятат, че изнесените данни говорят за драстично нарушаване на Закона за обществените поръчки.

Няма да приемем ново бягство от отговорност на кмета с възможността удобно да се скрие зад “бушон”, за какъвто може да бъде използван заместник-кметът по транспорта Евгени Крусев. Няма да приемем и ново прехвърляне на отговорността на изпълнителя на обекта и несправедливо опетняване на строителния бранш в България“, изтъкват общинските съветници.

Те настояват съовтевните органи, имащи отношение към контрола и начина, по който се разходват европейски средства, да се самосезират и да направят необходимите проверки.

Съмнения за нарушаване на процедурата по избор на изпълнител при ремонта на улица “Граф Игнатиев” са провокирали журналистите от bTV да разследват случая.

Ключов елемент в планираните мащабни реконструкции в центъра на София е обновяването на един от символите на столицата – трамвайните релси. В центъра на града трамваите минават на метри от обитаеми сгради.

За да ги опази от вибрациите на тежките мотриси, проектът за ремонт на улица “Граф Игнатиев” предвижда полагането на т.н. “виброизолационни подложки”. Те би трябвало да поемат до 80% от трусовете, предизвиквани от трамваите. С този аргумент Столична община поставя стриктни изисквания в обявената обществена поръчка. Тези подложки трябва да са изработени от нов материал и да са с маса около 5 килограма на квадратен метър.

tramvai relsi

За участие в търга са допуснати 4 фирми. Две отпадат, защото не отговарят на изискванията. Едната фирма – „ПСТ Градска среда Зона 2”, е отстранена, защото предлага виброизолационни подложки с маса над 15 килограма на квадратен метър, което е три пъти повече от изискването.

В крайна сметка победител в конкурса е „Джи Пи Груп”. Но според инициативата „Спаси София” – след като печели търга, фирмата започва да полага съвсем различен материал – този на отстранения конкурент.

Всъщност фирма „ПСТ” е отстранена от търга заради този продукт. Фирма „Джи Пи Груп” печели търга, предлагайки друг материал.  В момента, в който печели търга, този материал изчезва и започва да използва материалът, заради който фирма „ПСТ” е била отстранена“, твърди Борис Бонев от „Спаси София”.

Според специалиста по обществени поръчки адвокат Грета Ганчева такава подмяна е недопустима и представлява грубо нарушение.

Но промяната на вида на използваните подложки не е по решение на победителя в търга. Повече от месец, след като „Джи Пи Груп” вече е започнала строителните дейности, възложителят Столична община променя изискването за материала.

Според становище на директора на столичния „Електротранспорт” инж. Асен Тасев трябва да бъде използвана подложката, заради която един от участниците е бил отхвърлен от търга.

Въпросният инженер Тасев – със специална заповед на зам.-кмета Евгени Крусев, е назначен в комисията, която определя резултата от търга. Когато се отстранява фирма „ПСТ”, която предлага материала на „Пандрол”, който реално се полага тук. Инж. Асен Тасев подписва отстраняването на „ПСТ”, очевидно тогава той е смятал, че този материал не е подходящ. Подписал е избирането на „Джи Пи Груп, като победител – очевидно тогава е смятал, че няма проблем. Само два месеца по-късно инж. Тасев прави това мотивирано предложение и изведнъж си обръща на 180 градуса възгледите за материалите. Единият, който първоначално е сметнал за неподходящ, се превръща в крайно подходящ“, твърди Борис Бонев.

Техническата спецификация винаги е от съществено значение. А в случая се касае за изменение не просто на техническата спецификация, а на инвестиционния проект. Което наистина е съществено. Законът предвижда прекратяване на процедурата по  сключения вече договор и възлагане на нова с новите технически спецификации, за да може да има конкуренция, за да може в крайна сметка възложителят да постигне най-добрите условия при най-добрата цена“, категорична е адвокат Грета Ганева.

На практика – Столична община не прекратява процедурата, както изисква законът, а официализира подмяната. Поради това инженерът, който е проектирал релсовият път, се отказва от собствената си работа. Проектантът нарича доставените и вече сложени нови подложки “изтънени околорелсови гумени елементи. Освен че са три пъти по-тежки от заложените, те противоречат и на друго изискване на Общината – да са от нов материал. Направени са от рециклирани стари гуми.

Другата разлика е в цената. Подложките, с които „Джи Пи Груп” печели търга струват около 35 евро на квадратен метър. А тези – от рециклирания материал, са с около 10 евро по-евтини, твърди bTV. Изчисленията на хората от инициативата „Спаси София” сочат, че с тази промяна фирмата си спестява около 200 000 лева, за цялото трасе.

Споделете тази публикация! Дайте шанс и на приятелите си да бъдат информирани!

Подобни публикации


loading...

Вашият коментар

Червено © 2016 Tyxo.bg 

counter Frontier Theme