Лесно ли се вземаше книжка при социализма

ucheben kurs s Lada pri socializma

Всеки ден ставаме свидетели на жестоката война, която се води по пътищата на България. Новините ни заливат с черна хроника постоянно. Стотици невинни хора стават жертви на страшни катастрофи. Преди години – по време на социализма у нас, загиналите и ранените при пътнотранспортни произшествия бяха много по-малко.

KAT proverka predi 10 noemvri

Вярно е, че автомобилите по родните пътища също бяха много по-малко преди 10 ноември, но и други фактори оказваха своето влияние. Контролът на КАТ в онези години беше много по-сериозен и най-вече – трябваше наистина да си се научил да управляваш моторно превозно средство (МПС), за да ти позволят да вземеш „книжка”.

Шофьорските курсове, начинът на обучение, изискванията към водачите за придобиване на правоспособност – бяха много по-строги. И тогава сигурно някои са си “купували” книжките, но това са били изолирани случаи, защото властта “пипаше” здраво и даден инструктор или катаджията щяха сериозно да си изпатят, ако ги хванеха да “уреждат” свидетелството за правоуправление на МПС.

Разказът на Г. Николов, публикуван от електронното издание socbg.com, ни връща към годините, когато „книжка” се вземаше трудно (публикуваме без редакторска намеса):

В далечната 1986 година, когато се записах на курс за любител шофьор, първите два месеца бях на обучение в зала в един от центровете на тогавашната организация ДОСО. Чак след това се качих на автомобил с инструктор. Това беше един очукан “Москвич”, който оставяше след себе си димна завеса, но поне имах инструктор, който беше изключително спокоен и готов да обяснява винаги всичко. Спомням си, че преди да се явя пред КАТ – минахме вътрешен изпит, който се състоеше от две части – теория и практика. Решавахме листовки, след това ме препитваха устно само върху закона и чак след това се качвахме за изпитно кормуване. Провал на едно от трите места означаваше допълнителни занятия и сбогуване въобще с възможността да се добереш до изпит пред КАТ. Ако всичко минеше нормално, ти насрочваха дата за изпит. Отново първият изпит беше с листовки. След това следваше полигон. Изобщо – “9-те кръга на ада”.

Днес това го няма и затова много често сме свидетели на почти “сакати” опити за паркиране или каквито и да е маневри, особено в натоварено време на претрупаните с автомобили улици.

Когато и това преминеше успешно, тръгваше градското кормуване с катаджията до тебе. Провал в един от трите етапа означаваше провал на целия изпит. Спомням си моите притеснения в деня на изпита, който реално продължи повече от 3-4 часа. На полигона имаше поне 7-8 фигури и задачи за изпълнение и катаджията ти посочваше произволно няколко от тях. След това – градско кормуване в произволно избран район. Вярно е, че часовете за кормуване не бяха малко, но все си мислех, че има нещо, което не знам, че някои улици просто не са ми познати. Моят изпитващ беше коректен човек, мълчеше, единствено ме насочваше по маршрута и като цяло излъчваше спокойствие. Спомням си и радостта, когато ми каза да паркирам и че съм взел изпита, пожела ми успех и безаварийно каране. Днес това са неща, които са сведени до пари под масата на тоя, на оня и после – защо ставали произшествия. Тогава ни учеха почтено, днес се чудят каква техника да наблъскат в колите и изпитите, за да спрат корупцията. А тя се вижда по крайпътните паметници”.

Г. Николов

Споделете тази публикация! Дайте шанс и на приятелите си да бъдат информирани! Харесайте страницата ни във Фейсбук!

Подобни публикации


loading...
  1. Не мисля,че беше лесно,а може някои да са взели по друг начин!

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Червено © 2016 Tyxo.bg 

counter Frontier Theme